Externe partijen bieden vaak aan om in garages van Vve’s één of enkele laadpunten te plaatsen voor hun rekening. Dus: niet investeren, wel een voorziening, geen gedoe met afrekenen, … het klinkt te mooi om waar te zijn. Is het dat ook?
Ik noem de volgende aandachtspunten in dit soort overeenkomsten:
- Het laadpunt wordt geplaatst bij een parkeerplaats. Is er een onbestemde parkeerplaats of lege ruimte? Zoniet zal er een parkeerplaats moeten worden verhuurd/beschikbaar gemaakt. De eigenaar van die parkeerplaats zal daar mogelijk een vergoeding voor willen.
- Is er een technische omschrijving? Wat zeggen ze over een nette aansluiting? Waar komt het laadpunt, afstemmen met brandveiligheidsvoorzieningen, aansluiting op de groepenkast, loadbalancing (bewaken dat de capaciteit van de aansluiting niet wordt overschreden e.d.), uitbreidbaarheid van de voorziening, …?
- De externe partij doet een investering en gaat kWh stroom verkopen met een marge. Zij willen hun investering in een bepaalde tijd terug, maar hebben geen zekerheid over de te verwachten afname. In veel contracten staat daarom dat er jaarlijks een bepaalde hoeveelheid stroom geladen moet worden. Bijvoorbeeld 5.000 kWh * 17 cent marge = een gegarandeerde inkomstenbron van 850 euro. Bij veel contracten staat dat als er te weinig wordt geladen, de VvE het verschil moet bijleggen. Oftewel: de externe investeerder vraagt aan de VvE om haar verdienmodel te garanderen. Dan kan je als VvE net zo goed zelf investeren. Want feitelijk koop je nu een laadpunt of afbetaling, alleen je wordt er na afbetaling niet eens eigenaar van.
- Hoe zit het in de toekomst?
- Wat als de investeerder zijn investering terug heeft, wordt de installatie dan eigendom van de VvE? Of blijft de investeerder “eeuwig verdienen?”
- Wat als er behoefte komt aan meer laadpunten? Vaak staat er in contracten dat het plaatsen van nieuwe laadpunten alleen door de externe partij mag gebeuren, zonder dat hier bij genoemd staat wanneer dit gebeurt. Oftewel als er op termijn veel elektrisch rijders komen en de nu te maken voorziening is niet meer voldoende, dan is men overgeleverd aan de externe partij.
Ik snap goed dat veel VvE’s het lastig vinden om nu aan hun leden te vragen te investeren. Echter, het is zeker gezien de verwachte groei van elektrische auto’s van belang om “baas in eigen garage” te blijven.
Áls u met een externe investeerder in zee gaat, let dan minimaal op de volgende zaken:
- Waar komt het laadpunt, en kunnen de elektrisch rijders daar ook terecht? Ontstaat gedoe over eigendom van de parkeerplaats?
- Wordt de installatie netjes en conform de normen gemaakt, en is de installatie uitbreidbaar?
- Zorg altijd voor een door u af te dwingen mogelijk exit van de externe partij op termijn.
- Wat is de investering, wat is de marge per jaar en wanneer heeft de externe investeerder zijn investering dan terug?
- Wordt de installatie op dat moment uw eigendom of kunt u deze tegen een zeer beperkte prijs afkopen?
Komt u er binnen deze voorwaarden niet uit? Overweeg dan toch zelf te investeren. Er zijn veel modellen mogelijk. https://hurenenladen.nl/modellen/
Wilt u uw contract laten checken op kleine lettertjes? Voor 300 euro ex btw krijgt u een onafhankelijk advies.